Tacksamhet....

I går när jag jobbade så var jag med brukaren på Parkinsoncirkel.
Det är alltid givande att vara med på den. Man får sig många tankeställare,
bra info om sjukdom, anhöriga och drabbades situation.

En man som var med sa så bra och tänkvärda ord att jag bara
MÅSTE dela med mig av dem:

"Jag har en tacksamhet för att få vara sjuk.
Jag träffar människor och gör saker som jag
inte skulle göra annars.
Jag är UTVALD inte DRABBAD
Jag känner TACKSAMHET."

(mannen är drabbad och märkt av sin parkinsonsjukdom som
inte går att bota)

Med det så menade han att man måste försöka vända något
tråkigt och jobbigt till nåt possitivt.
Sin sjukdom kan man tyvär inte göra något åt , den finns där
och går tyvärr inte att bota. Man får lära sig lindra och hitta
saker som är meningsfulla och possitiva.

Jag förstår precis hur han menar men det är inte lätt
att tänka så..

Om man tara allt det jobbiga vi varit med om så får man väl
vända allt det jobbiga till nåt possitivt med det hela...
Det är nog att jag faktiskt ändrats som människa, jag värdesätter
andra saker nu som jag förut bara tog för givna.
Jag försöker fånga dagen och leva i nuet, vilket inte alltid är så lätt.
Jag värdesätter min familj och vänner på ett annat sätt.
Jag har fått nya vänner som jag säkert aldrig träffat annars.

Det jag har svårt med är att släppa taget....jag vill ha kontroll över min familj.
Jag vill veta var de är, vill alltid känna mig tillgänglig,
har svårt att tro att allt faktiskt är så bra nu som det är.
Jag är rädd att hamna i samma jobbiga situation igen, även om jag
innerst inne vet att vi kommer inte att hamna där igen så är
det svårt att slappna av  och känna lugnet.

Men,,,,jag jobbar på det. Jag kommer känna mig tryggare, jag
kommer släppa taget.

Jag är tacksam över livet.
Jag är tacksam att jag kan känna änglarnas beskydd.
Jag är tacksam över min familj och mina vänner.
Jag är tacksam över att min kropp fungerar och jag faktiskt
kan göra det jag vill.
Jag är tacksam för solen, vår härliga natur, vatten i kran, värme
i huset...sånt som för oss är en självklarhet...för många är det en dröm...

Jag måste lära mig vara tacksam över att jag kan handla, städa och sköta
om min familj och mitt hus. Jag vet att jag klagar  över städning, handling, tvätt
och allt "trisst" hushållsarbete.
Men...jag får vända på det.... Tänk att jag KAN göra det, jag klarar av att göra det.
Tänk alla som inte kan använda sina kroppar, de skulle göra allt för att få
ta fram dammsugaren, åka o handla sina varor och göra allt "trisst"
hushållsarbete.

Ska försöka tänka på det nästa gång jag klagar!!



Var rädd om varandra!!

"Tacksamhet är hjärtats minne"


Kommentarer
Postat av: sara

Hej!

Fina ord och tankar! Jag ar glad o tacksam att jag kan skota ett hem i Thailand! I Sverige ar det en omojlighet!



Kram Kram

2009-04-24 @ 12:14:08
URL: http://sarauggelberg.blogg.se/
Postat av: gladmymlan

det är ju så sant som det är sagt. Tacksamhet är lite bortglömt i samhället icke att förglömma, även hos mig själv.

känns bra när man blir påmind av hur bra man har det och jag tror att nyckeln till den största friden är hittad när man inser att det inte är saker man ska vara tacksam för eller pengar. utan allt det värdefulla man har utan att man ägnar det en tanke.

fin blogg,

tusen kramar anna

2009-04-27 @ 06:57:33
URL: http://gladmymlan.blogg.se/
Postat av: Revolverbritta

Fin blogg du har!

Kul att du kikat in hos mej:)

Mycket tänkvärt det du skrev!

Go kväll!

2009-04-27 @ 22:10:37
URL: http://revolverbritta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0