Tsunami minnen.....

Idag är det 5 år sedan jag sa farväl till livet.
Jag trodde verkligen att livet var slut, att allt var över.

Det är 5 år sedan vi var med om den fruktansvärda
naturkatastrofen som tog så många människors liv och
förstörde så mycket.
Det är 5 år sedan jag tog farväl till mina nära och kära i huvudet, jag trodde ju att hela
jorden skulle försvinna, att vi alla skulle dö.



Minnena kommer ofta tillbaka, bilderna. känslan, ljuden.

  
                             
                                 

Jag kommer aldrig att glömma orden som Maja, som då var 4,5 år sade:

-"Farväl, alla, nu dör vi"
 Tänk att höra sin dotter säga det och tro att så var det....det hemskaste man kan tänka sig..
Vi stod då uppe på en takterass och höll oss i pelare.
Jag kände då verkligen dödens närhet....
Men efter en stund sade hon:
-Nej, vi kommer klara oss, jag känner änglarna.
                            
Och det är säkert , man kände verkligen änglarnas kraft, änglarna omfamnade oss!
Vi hade änglarna med oss som skyddade oss. Det är jag säker på!
Tänk att vi klarade oss helskinnade hela familjen!!!!


Dagen idag har jag tänkt många tankar.
Jag tänker på alla som blev drabbade, jag tänker på  våra vänner
där i Thailand som verkligen haft det tungt och jobbigt efteråt.
Jag tänker på alla som förlorade sina liv eller dom som förlorade nära och kära!

Jag funderar ofta på vad som gjorde att vi klarade oss.
Jag tänker ofta på om jag kunde gjort något annat för att hjälpa och rädda människor.
        
                                   
Dagen idag, den 26 december, tillägnar jag LIVET!
Jag är tacksam att vi fick fortsätta vår väg i livet.
Jag är tacksam över vår familj ,att vi tillsammans klarade oss igenom detta.
Jag är tacksam över våra vänner och familjer som stöttat och
hjälpt oss!
TACK till alla nära och kära för att ni finns!! Utan er så vore livet så mycket jobbigare.
Ni har skänkt oss så mycket kraft och styrka!
När något ofattbart händer så ser man verkligen vem som är ens vänner.

Halva mitt hjärta har jag lämnat kvar i Thailand, en plats som jag älskar av hela mitt hjärta.
När vi åkte hem då nyårsafton 2004 så lovade jag att jag  aldrig skulle
återvända. Det gjorde ont i själ och hjärta att lämna denna plats, men aldrig någonsin
skulle jag återvända!!!

Men vi har återvänt och kommer återvända....
Jag känner en slags lugn och frid på denna plats, det känns som att komma hem.
Svårt att förklara.... så är det bara....


Denna låt lyssnade vi mycket på efteråt och gör det fortfarande.
Texten är stark och beskriver känslan.
Den går rakt in i själ och hjärta.
Lyssna!!

                          
                                         

                                 Stilla driver du från land
                                 Ut i bottenlösa blå
                                 Och jag vet hur du är ensam
                                 Hur ingen annan kan förstå

                              Jag försöker gå bredvid dig
                             Jag har krafter kvar att blåsa mod
                             Och som ett outtalat löfte
                             Så mycket starkare än ord

                            Så mycket renare än vatten
                            Så mycket skörare än fint porslin
                            Så mycket djupare än natten
                            Så mycket starkare än ord

                           Jorden själver, marken gungar
                            Så många timmar kvar till morgonen
                           Men du orkar inte springa mer
                             Orkar inte fly igen

                             Ge inte upp låt ingen slå dig
                           Du är större än du tror
                          Va inte rädd du har ett löfte
                         Så mycket starkare än ord

                       Du bär ett ok på dina axlar
                       Du bär en skuld som inte tillhör dig
                       Och tvivel siktar mot din tinning
                      Så höj din blick och se att du har mig

                  Dina våndor ska snart lätta
                    Så ge din själ en smula ro
                  Du har ett språk du inte känner
                  Så mycket starkare än ord

                   Så mycket starkare än ord
     Peter Le Marc

            

Tänk att han skrev texten 1996.....

Var rädd om varandra. Lev idag , njut av livet vänner o familj.
 I morgon kan det vara för sent!
Det är livet, vännerna o familjen som är det viktiga. 


 
  






 

         

Kommentarer
Postat av: Emelie

Vad fint och bra skrivet Marie! Tur att det gick bra med dig och din familj! Kramar <3

2009-12-27 @ 00:27:12
URL: http://emeliee.devote.se
Postat av: Em

Jag tänkte på dig i går och funderade på att gå in på din blogg och skriva några ord, men sen visste jag inte om du ville bli påmind eller tvärt om. Jag själv har aldrig varit med om något i närheten ens..



Det märks mellan raderna och I raderna i allt du skriver att du vet att uppskatta livet och det goda i människan, det är viktigt när allt kan rivas bort helt utan förvarning. En stor kram till dig!

2009-12-27 @ 07:52:29
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Carina

Skickar en stor varm kram. Känner sån tacksamhet att det gick bra för er.

2009-12-27 @ 08:01:19
Postat av: iamiamaria

Bästa bästa Mini. Du är fantastisk. Kram Mia

2009-12-27 @ 08:58:18
Postat av: lolla

vilket starkt och gripande inlägg du skriver,jag kan känna tårarna innanför ögonlocken på mig...gud vilken hemsk upplevelse att bära med sig...förstår om man uppskattar livet efter något sådant..det skulle vi alla göra lite oftare, tacka för allt fint vi har..

Sköt om er och kram

lolla

2009-12-27 @ 10:08:26
URL: http://lollashus.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Tack för att du delar med dig av din berättelse, att vi andra får ta del av denna händelse och får en svag aning om vad som skedde denna dag... - och jag tror sannerligen att ni hade änglarna med er!

Varma kramar!

2009-12-27 @ 10:10:46
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Karin U

Vad fint du skriver, vi tänkte på er speciellt mycket igår. 2010 hoppas vi att vi tillsammans tar med vackra minnen hem från Thailand... kram

2009-12-27 @ 10:26:44
Postat av: Em

Sv: Jag har också upplevelser som egentligen är fruktansvärda, men som jag kan se det positiva i för att jag har lärt mig, precis som du att uppskatta det som verkligen har betydelse. Konsten är att komma ihåg det i alla lägen, men jag blir bättre och bättre. ;) Du gör mig glad också! KRAM

2009-12-27 @ 10:45:16
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Ingrid

Tänkte på dig igår, hur det känns... alla minnen som återkommer.. tankarna varför just ni klarade er?! Stor bamsekram!!

2009-12-27 @ 10:58:58
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag undrar om han var rädd...

2009-12-27 @ 11:03:22
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: tess

Tack för dina fina ord till mig och tack för att du delar med dig av er erfarenhet ang denna otroliga naturkatastrof. Givetvis tänker man... varför just vi?? men samtidigt gör sådana tankar en knäpp... ja varför vi? Men om någon är förbestämt så var det väl inte dax... man kan itne ha dåligt samvete för att man faktiskt klarade livet. Vet jag såg när Dregen pratade om detta oxå... varför klarade han sig som levt det liv han gjort och så dog så många barn osv... men någonstanns finns väl meningen även om vi inte kan se detta.



Händelsen har gett styrka hos många trots det elände det förde med sig. Det har öppnat upp nya vägar för många.



Hoppas du får en fin dag... //Tess

2009-12-27 @ 11:05:24
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: ansepanse

fin ord och hemska minnen, kramar dig och tänker på dig och din familj, visst måste vi ta vara på det vi har, ingen vet hur morgondagen blir

önskar dig en fin dag

2009-12-27 @ 11:14:01
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: maja

Jag kommer aldrig att glöma det här !! Det är det värsta som kan hända men vi hade tur att hela familjen klarade sig!!!

Tänk jag var bara 4 år´! Jag vill aldrig mer vara med om katastrofen igen :(

2009-12-27 @ 11:43:49
URL: http://majakjerulf.blogg.se/
Postat av: Matilda

Mm... så många frågor utan svar.

Det är det värsta. Men någonstans går livet vidare, det måste göra det.



Kram

2009-12-27 @ 13:56:14
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Lena E

Blir otroligt berörd av orden du skriver... Bamsekram till Dig & de Dina <3

2009-12-27 @ 14:41:38
Postat av: Inger Maryissa

Kan tänka mig det var en omskakande upplevelse och hemsk att uppleva, och alla människor som omkom.

Ja, säkert ni hade änglar med er som skyddade er så ni klarade er.

Det är så gripande det lilla Maja sa när det hände...

såna tankar från ett litet barn mitt upp i det hela som hände.

Jag blir så rörd....

Och kan föreställa mig att det blir många funderingar om det hela efteråt,

och att en sådan händelse förändrar ens liv mycket.

En så vacker låt också som du delar med dig av som säger så mycket.

Stora kramar



2009-12-27 @ 14:45:12
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Rosie & Harry

Förstår att den dagen alltid kommer att vara jobbig förstår även att du har många känslor som blanda sig när allt visa sig igen.

Fy vad hemskt att höra sitt barn säga så, det är som en kniv rätt i hjärtat, är så glad att ni hade era änglar hos den dagen. Sorger verkligen med alla som minste någon.



Det är bra att du gör så gott du kan för att komma vidare med allt.



Stora styrke kjamisar Rosie.

2009-12-27 @ 14:56:35
URL: http://bearclaw.bloggplatsen.se/
Postat av: sara

Fina du... det gör ont i både kropp och hjärta att läsa det du skriver. Tänk att det är fem år sedan denna tragedi..det känns som igår man satt här hemma och hörde om det och såg alla hemska bilder. Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur det kändes för er och alla andra som verkligen var där.

Hoppas du snart får återvända dit och känna lugnet som Thailand ger dig.

Massor av kramar till dig och din familj

2009-12-27 @ 15:08:28
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Postat av: Sussi

Så du berör mig med det inlägget! Nu sitter jag här med tårar i ögonen.. samtidigt väldigt glad att ni klarade er men sörjer dom som inte gjorde det! 5 år!! Jag tyckte det var nyligen man slog på tv:n och läste om det. Jag kan inte ens förstå rädsan ni kände och glädjen då ni insåg att ni inte alls skulle stryka med. Men jag vill bara säga igen att jag är otroligt glad att ni fick komme hem..



Kramisar

2009-12-27 @ 15:32:16
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: Ama de casa

Oj. Jag ryser.

Vilket vackert inlägg.

Vad TUR att ni klarade er!

Vad hemskt för SÅ många.



Kram.

2009-12-27 @ 17:33:31
URL: http://metrobloggen.se/amadecasa
Postat av: soffie

å guuu va vackert du skriver du berör mej djupt,å att ni överlevde alla, ni hade verkligen tur.Änglarna va verkligen på plats hos er då,

Å vilken vacker text.

Många kramar till dej å din familj

2009-12-27 @ 18:46:55
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Häxprinsessan

TAck kära fina du som delar med dig. SÅ svårt det måste ha varit. Och tänk- att änglarna faktiskt är där. Starkare än ord- är hjärtats språk. Kramar till dig,och din familj/ Anette

2009-12-27 @ 21:07:52
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se/
Postat av: Gun

Du skriver så vackert, men det gör du alltid. Det märks i det du skriver att du känner en tacksamhet och ödmjukhet till livet. Stor kram till dig och din fina Maja.

2009-12-27 @ 21:12:09
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Christina

När jag var i Thailand fanns ofta tankarna på vad ni varit med om i detta underbara land. Kan förstås aldrig förstå vad ni upplevt här, men det känns skönt att ni har styrkan att kunna återvända.

Kram

2009-12-27 @ 21:23:46
URL: http://grandmother.blogg.se/
Postat av: Dante

Ramlade in här för första gången... ser citatet "jag känner änglarna" och grips fullständigt av ditt inlägg.



Jag vet inte vad mer jag ska skriva men är så glada för er skull att änglarna var där!

2009-12-27 @ 21:26:12
URL: http://dante.bloggagratis.se/
Postat av: birgitta

Goa vän, jag är så glad att änglarnas kraft räddade hela din familj. Tror att de som tappar tron försvinner därbortom. Ni var starka i tron och med hjälp av din dotter Maja som kunde känna änglarna med sig. Förstår att det är en stark upplevelse som kommer finnas kvar i hela livet och du gör rätt i att hylla livet och dess underbara styrka.

God fortsättning och ljus på dig och din familj. Många kramar fr din vän B <3

2009-12-27 @ 22:26:53
URL: http://birgittagh.blogg.se/
Postat av: Sara - Thaison

Jag vet hur du känner. Jag var oxå där... Jag ägnade dock hela dagen i år, på samma strand och lekte med mina barn i vattnet. Jag har bestämt mig för att gå vidare.



Kram

2009-12-28 @ 04:12:34
URL: http://thaison.blogg.se/
Postat av: Nina

Men usch, inte visste jag att ni va där då =( Men så fruktansvärt!

Vilken underbar tur ni hade som hade änglarna hos er!

Man kan ju inte föreställa sig skräcken ni kände!

Vi kände folk som omkom i denna tragiska händelse!

Det är helt enkelt fruktansvärt!



Många kramar till dig och tack för din berättelse <3

2009-12-29 @ 15:53:55
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: fia

superkramen till dig fina vän.!

Jag är så glad att ni klara er & att du finns i mitt liv..!! bara ssååå bra inlägg, jag blir ledsen varenda gång jag ser nåt av de som hände i Thailand, undra hur alla känner, kände etc..

kram /F



2010-01-01 @ 14:57:48
URL: http://mittlivfia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0